09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

بیانیه پایانی اولین همایش شاخص‌های علمی و ظرفیت‌های تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان

اکنون پس از گذشت بیش از یک سال از شروع فعالیت‌های تعدادی از فعالان عرصه علم، تحقیقات و تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی و به ثمر نشستن این فعالیت‌ها در قالب اولین همایش گل و گیاهان در روزهای هشتم و نهم خرداد ماه 1395 باهمراهی و همفکری صاحبنظران، متخصصان و دانش‌پژوهان عرصه‌های علمی بر اساس اهداف، تعیین ظرفیت‌های تولیدی، عمومی‌سازی دانش تولید، اشاعة فرهنگ ایجاد کسب و کارهای کوچک در این حوزه، تعامل بین فرهنگ و دانش بومی و علوم جدید، آسیب‌شناسی و تعیین ظرفیت‌های صادرات و بسترسازی افزایش آن، شناسایی مزیت‌های نسبی مناطق مختلف کشور و به خصوص خطه سرسبزشمال، تعامل، تبادل و ساماندهی بین دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی، نهادهای قانونگذاری و بخش خصوصی و همتایان آنان در عرصة بین‌المللی تولید گل و گیاهان زینتی بوده است.
پس از طی این گام کوتاه اکنون در ابتدای کاری بزرگ و طولانی قرار گرفته‌ایم. واقعیت این است که حدود 100 سال از فعالیت تولیدتجاری گل و گیاهان در کشور می‌گذرد و با وجود برخورداری از تنوع آب و هوایی و استعداد بالقوه برای تولید انواع گل و گیاهان زینتی، وجود منابع ژنتیکی سرشار در کشور، وجود سرمایه‌های انسانی و مادی قابل توجه و داشتن دانش فنی جدید و خیل عظیم فارغ‌التحصیلان و با وجود اسناد بالادستی متقن و اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله،اما بین آنچه باید باشد و آنچه هست، فاصله زیادی است.
این همایش و گردهمایی را سرفصل شروع فعالیت‌های جدیدی در عرصه تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی برای ایجاد اشتغال و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی می‌دانیم، که به نظر ما به معنای اقتصاد و تولید غیرنفتی به عنوان اقدام و عمل آگاهانه آحاد متخصصان کشاورزی کشور است.
پیشنهاد احیای مجدد روزی به عنوان «روز گل» را طلیعه شکوفایی این شعار اساسی در عمل می‌دانیم. همچنین پیشنهاد شد کارگروهی با همکاری اتحادیه گل و گیاه استان و تعاونی گل و گیاه تنکابن و عباس آباد با دبیری و محوریت مدیریت باغبانی مازندران تشکیل تا نقشة راه استان‌های شمالی کشور تبیین و سپس مصوبات همایش پیگیری شود.
تعاونی گل و گیاه تنکابن و عباس‌آباد آمادگی خود را برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای و همچنین احداث بازارچه‌های فروش محصولات گل و گیاه را در منطقه اعلام کرد.
در پایان از تمامی دست‌اندرکاران، مسئولان، استادان،پژوهشگران، دانش‌پژوهان، تولیدکنندگان و سایر علاقمندان دعوت به عمل می‌آید، در راستای تداوم سالانه کردن همایش وهمفکری برای برگزاری این همایش در مناطق مستعد کشور همکاری کنند واز مسئولان خواستار پشتیبانی، حمایت و تصویب قوانین تسهیل‌کننده در این امر خطیر را داریم.

پاینده باد ایران
و من ا…. التوفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10