09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

عمومی سازی علم در جامعه رضایت بخش نیست

رئیس انجمن ترویج علم ایران:1455175748512168384

عمومی سازی علم در جامعه رضایت بخش نیست

سیناپرس: رئیس انجمن ترویج علم ایران در رابطه با موضوع عمومی سازی علم در سطح جامعه گفت: تا زمانیکه علم محدود شود به نتیجه مطلوب مورد نظر نخواهیم رسید. از این رو باید بگویم وضعیت کنونی جامعه ما در حوزه عمومی سازی و ترویج علم اصلا رضایت بخش نیست.

اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با برگزاری جشنواره علم برای همه گفت: با توجه به اینکه ترویج علم در جامعه یک ضرورت برای هر جامعه ای است و آنگونه که باید و شاید در جامعه ما به آن توجه نمی شود، تصمیم گرفتیم فعالیت های ترویجی را در مناسبت های مختلف داشته باشیم.

وی ادامه داد: دهه مبارک فجر هم فرصتی بود که بتوانیم با همکاری مرکز علم گنبد مینا و چند مرکز دیگر اقدام به برگزاری جشنواره ای با عنوان علم برای همه کنیم.

قدیمی اظهار کرد: در مدت 10 روزی که این جشنواره برگزار شد هر روز پذیرای 600 دانش آموز بودیم. علاوه برآن معلمان و عموم مردم هم از این جشنواره بازدید کردند که تمامی بازدیدها به صورت رایگان بوده است.

وی با بیان اینکه به طور کلی در طول مدت برگزاری این جشنواره حدود 6هزار بازدید کننده داشته است عنوان کرد: هدف و رویکرد برگزاری این جشنواره ترویج علم برای همه است. ضمن اینکه پیشنهاد دوستان این است که چنین برنامه هایی به صورت دوره ای در مراکز و نهادهای دیگری مانند پژوهشگاه رویان، فن آموز و… نیز برگزار شود که ضمن آشنایی عموم مردم با این مراکز، فعالیت های ترویجی علمی هم استمرار داشته باشد چراکه در این دوره برگزاری به این نتیجه رسیدیم که چنین برنامه هایی مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

رئیس انجمن ترویج علم ایران ادامه داد: ترویج علم مساله یک سازمان و نهاد نیست، همه باید در این مقوله همکاری کرده و در آن دخالت کنند. چراکه علم انحصاری و تنها مخصوص دانشگاه نیست بنابراین باید به سطح جامعه آورده شود.

ترویج علم مساله یک سازمان و نهاد نیست، همه باید در این مقوله همکاری کرده و در آن دخالت کنند.

وی تاکید کرد: تا زمانیکه علم محدود شود به نتیجه مطلوب مورد نظر نخواهیم رسید. از این رو باید بگویم وضعیت کنونی جامعه ما در حوزه عمومی سازی و ترویج علم اصلا رضایت بخش نیست.

قدیمی اظهار کرد: نه حمایتی در این زمینه صورت می گیرد و نه بودجه ای برای تحقق این امر در نظر گرفته شده است این در حالیست که این حوزه نیازمند در نظر گرفتن ردیف و بودجه ای برای آن است.

وی بیان کرد: البته نخست باید این نگرش و دید در بین مسوولان و متولیان امر ایجاد شود که جامعه نیاز به عمومی سازی علم دارد و تا این نگرش به وجود نیاید راه به جایی نمی بریم. از این رو در حال حاضر با انجام همین فعالیت های کوچک درصددیم نگاه به علم برای همه را وارد جامعه کرده و این نگرش را در کشور به وجود بیاوریم.

منبع: http://sinapress.ir/news/30259

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10