09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

بیانیه هیأت مدیره انجمن ترویج علم ایران به مناسبت شانزدهمین دوره جایزه ترویج علم

هیأت مدیره انجمن ترویج علم ایران افتخار دارد که امسال نیز توانسته است با همراهی اعضای خود و با یاری‌گرفتن از دیگر نهادهای مدنی و دولتی که همگی دغدغه ترویج فرهنگ علم و گسترش خردورزی و عقلانیت را دارند، چهارمین برنامه ملّی هفته ترویج علم و شانزدهمین دوره جایزه ترویج علم را برگزار کند. برگزاری این رویدادها نشانه‌ای است از آنکه اندیشه‌مندان و علاقه‌مندان به توسعه علمی کشور، امیدوار و خستگی‌ناپذیر، با وجود تمام دشواری‌ها و کاستی‌ها، هر یک به‌قدر توان خود برای بهبود شرایط می‌کوشند و امید دارند علم و آگاهی آینده ایران را رقم زند.

انجمن ترویج علم ایران مسئولیت اصلی خود را معرفی و حمایت از فعاليت‌هایی می‌داند كه هدف از اجرای آن‌ها كاستن از فاصله ميان نهاد علم و توده مردم است. این انجمن بر پایه اين باور شکل گرفته است كه علم، به عنوان يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي بشری و به عنوان كندوكاوی بی انتها در راه شناخت طبيعت و جامعه، می تواند نقش مهمی در ارتقای حيات فكری، مادّی، فرهنگی و اجتماعی ایفا کند.

بر اساس چنین درکی، امروز گرد آمده‌ایم تا تلاش خردمندانی را گرامی بداریم که بدون چشمداشت، زندگی خود را وقف ترویج علم کرده‌اند، ناملایمات در این راه را تاب آورده‌اند و شعله آگاهی را در دل خود و دیگران فروزان نگاه داشته‌اند. هیأت مدیره انجمن ترویج علم ایران با افتخار اعلام می‌کند که تنوع و حجم فعالیت‌های ترویجی در کشور بسیار بیش از آن چیزی است که این انجمن بتواند انعکاس‌دهنده و قدران تمامی آن باشد. اما با این حال، بر این اساس بررسی‌ها و داوری‌های هیأت داوران، جوایز شانزدهمین دوره برگزاری جایزه ترویج علم در سال 1394 به افراد و نهادهای زیر اهدا می‌شود.

هیأت داوران به دلیل یک عمر تلاش‌های پیگیرانه، مسئولانه، هدف‌مند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی، هم در حوزه دانشگاهی و هم در حوزه عمومی، در جهت بسط فرهنگ دانایی و خواندن و نیز مشارکت مستمر در نهادهای غیردولتی مرتبط با فرهنگ، کتاب و نسل آینده و همچنین تعهد به تداوم کار فرهنگی، ترویجی و علمی، از جمله در شورای کتاب کودک، جایزه ترویج علم سال 1394 را به سرکار خانم نوش‌آفرین انصاری تقدیم می‌کند.

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1394 را به دلیل چهل سال تدریس و پژوهش و ترجمه در حوزه‌های علوم زیستی و بوم‌شناسی و همچنین طرح و پیشبرد موضوع تجربه طبیعت در بین کودکان و تأسیس «مدارس طبیعت» در استان‌های مختلف کشور با این آگاهی که تجربه‌کردن طبیعت از سوی کودکان شرط اساسی پرورش نسلی خلّاق، توانا، سالم و پرانگیزه است و بدون چنین تجربه‌ای حفظ محیط زیست کشور با دشواری‌های بزرگی رو به رو خواهد بود، تقدیم می‌کند به جناب آقای عبدالحسین وهاب‌زاده.

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1394 را به دلیل سال‌ها فعالیت‌های علمی و ترویجی، هم در حوزه دانشگاهی و هم در حوزه عمومی، به‌ویژه در زمینه‌های کتاب‌داری، صنعت نشر، دانشنامه‌نویسی، ویراستاری و ترجمه و تألیف کتاب‌هایی ارزنده در گستره وسیعی از موضوعات، از علم اطلاعات گرفته تا تاریخ علم و فنّاوری، به جناب آقای عبدالحسین آذرنگ تقدیم می‌کند.

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1394 را به دلیل سال‌ها فعالیت‌های نوآورانه ترویجی به‌ویژه در زمینه نجوم و تلاش برای همگانی‌سازی و گسترش این دانش از طریق رسانه‌های مختلف از جمله نشریات علمی و ترویجی و برنامه‌های تلویزیونی، و همچنین برقراری ارتباط‌های بین‌المللی در حوزه ترویج علم و مشارکت در تجارب برون‌مرزی و کسب جوایز ارزنده بین‌المللی به جناب آقای بابک امین‌تفرشی تقدیم می‌کند.

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1394 را به دلیل حضور و فعالیتی چهل ساله در عرصه نشر و به‌ویژه انتشار کتاب‌های علمی- عمومی در ده سال اخیر تحت عنوان «در قلمرو علم» با هدف دسترس‌پذیر ساختن محتوای رشته‌های علمی از فیزیک و ریاضی گرفته تا زلزله‌شناسی و زندگینامه‌های علمی، و کوشش برای ارائه درکی درست از علم به انتشارات مازیار به سرپرستی جناب آقای مهرداد کاظم‌زاده تقدیم می‌کند.

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1394 را به دلیل سال‌ها فعالیت‌های دانشگاهی و ترویجی در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی، انجام طرح‌های مربوط به ترویج کشاورزی و همچنین انجام فعّالیت‌های گسترده مطبوعاتی در حوزه کشاورزی و ترویج آن به جناب آقای دکتر اسماعیل شهبازی تقدیم می‌کند.

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1394 را به دلیل فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در حوزه نجوم، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های نجومی و رصدی، اجرای جشنواره‌های نجومی- محیط‌زیستی در مدارس ایران و کسب افتخارات بین‌المللی در حوزه رصدخانه‌ها به رصدخانه مهر بوشهر تقدیم می‌کند.

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1394 را به دلیل پژوهش دانشگاهی در حوزه ارتباطات علم و فنّاوری و تأکید ویژه بر نقش رسانه‌ها در انعکاس فنّاوری‌های نو در ایران به سرکار خانم دکتر زرین زردار تقدیم می‌کند.

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1394 معلمان مناطق محروم را به دلیل بیش از چهل سال خدمت صادقانه در آموزش و پرورش عشایر کشور، در سطوح مختلف، و مشارکت در تربیت آموزگاران عشایری به جناب آقای علی عسگر فرهادپور تقدیم می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10