09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

فراخوان پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم

فراخوان پانزدهمین دوره «جایزه ترویج علم ایران»، سال 1393

«جايزة ترويج علم ايران» چيست؟

انجمن ترویج علم ايران، انجمنی علمی است که تحت پوشش کمیسیون انجمن‌های علمی كشور فعالیت می کند. اين انجمن مفتخر است كه در سال 1393 براي پانزدهمین دورة متوالي «جايزة ترويج علم ايران» را به بهترين و خلاقانه‌ترين كوشش‌هايي كه از سوي معلمان، روزنامه‌نگاران، نويسندگان، مترجمان، پژوهشگران، مروجان علم، برنامه‌سازان و فعالان رسانه‌اي، فعالان زيست‌محيطي، دانشجويان، استادان دانشگاه، سياست‌گذاران، سرمايه‌گذاران و حاميان مالي، رسانه‌ها، مدارس، نهادها، ناشران، مراكز علمي، سايت‌ها، كتابخانه‌ها، موزه‌ها، انجمن‌هاي علمي، فرهنگ‌سراها، نشريات، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و همة افراد حقيقي و حقوقي ديگر، اعم از انتفاعي،غيرانتفاعي،‌ دولتي و غير دولتي، در راه ترويج علم صورت گرفته، اهداء كند.

منظور از «ترويج علم» چيست؟

داوران «جايزة ترويج علم ايران»، ترویج علم را در گسترده‌ترين معناي آن شامل هر کوششی می­دانند كه به يكي از موارد زير پرداخته باشد: قابل فهم‌ كردن مفاهیم، روش‌ها، دستاوردها، تاريخ، نقش اجتماعي و امكانات علم و فنّاوري براي عموم مخاطبان؛ بالا بردن سواد علمي جامعه؛ برقراري و گسترش ارتباط ميان توليدكنندگان علم و فنّاوري و عموم مردم و پيشبرد گفتگوهايي دو جانبة ميان آنان براي آشنايي با نقطه‌نظرات يكديگر؛ معرفي فرهنگ و تفكر علمي و انتقادي و كاربرد آن در همة حوزه‌هاي تصميم‌گيري فردي و اجتماعي؛ معرفي علم به دانش‌آموزان و نسل‌هاي آينده به عنوان كندوكاوي لذت‌بخش در راه شناخت طبيعت و جامعه؛ جلب توجه عموم مردم به مقولات زيست‌محيطي و دعوت از طراحان و پديدآورندگان فنّاوري در رعايت كردن استانداردهاي زيست‌محيطي؛ معرفي فناوري‌هاي نوپديد به عموم مردم و بحث انتقادي دربارة مزايا و معايب آن‌ها؛ پژوهش نظري و تاريخي دربارة مفاهيم ترويج علم و سواد علمي و بررسي انواع الگوهاي بين‌المللي و ملّي موجود در ارتقاء آن‌ها؛ مطالعة سير تاريخي ترويج علم در ايران و جهان.

روش‌هاي ترويج علم كدام است؟

در «جايزة ترويج علم ايران»، محدوديتي در مورد «روش» بكار برده شده براي ترويج علم وجود ندارد و نامزد دريافت جايزه مي‌تواند از يكي از شيوه‌هاي زير يا هر شيوة خلاقانة ديگري استفاده كرده باشد: تدريس، نگارش كتاب و مقاله، سخنرانی‌هاي عمومي، انتشار مجله، ساخت برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي، راه‌اندازي سايت، نمایش آزمایش­های علمی، برگزاری بازدیدهای علمي، تهیه فیلم و لوح فشرده، ساخت وسايل و ابزار، نگارش پايان‌نامة دانشگاهي و … . همان‌گونه كه محدوديتي دربارة شيوه‌هاي ترويج علم وجود ندارد، مواد، مصالح و ابزارهاي بكار رفته در فعاليت‌هاي ترويجي نيز مي‌تواند شامل هر مورد خلاقه‌اي باشد.

 

چه كساني مي‌توانند براي جايزة «ترويج علم ايران» نامزد شوند؟

اصلي‌ترين شرايط اهداي «جايزة ترويج علم ايران» عبارتند از نوآورانه و مستمر بودن فعاليت‌هاي انجام شده. نوآورانه بودن به آن معنا است كه فعاليت‌هاي انجام شده صرفاً در قالب وظايف سازماني/ حرفه‌اي از قبيل تدريس، ترجمه و … نباشند و كانديداي دريافت جايزه با برداشتن گامي فراتر از وظايف حرفه‌اي، در حوزة كاري خود اقدام تازه‌اي براي ترويج علم كرده باشد. استمرار نيز بدان معنا است كه مدارك ارائه شده از جانب نامزد دريافت جايزه، يا معرفي‌كنندگان او، نشان دهند كه نامزد در بازة زماني قابل ملاحظه‌اي دغدغة ترويج علم داشته و در طي زمان با بهبود كيفيت كاري خود توانسته تجربياتي را در اين زمينه گرد آورد.

به دليل نبود محدوديت بر روي شيوه‌هاي ترويج علم، نمي‌توان فهرست كاملي از همة فعاليت‌هايي كه ممكن است برندة «جايزة ترويج علم ايران» شوند، ارائه داد. اما در فایل زير به برخي از حوزه‌هايي كه در سال‌هاي پيش موفق به كسب جايزه شده‌اند، اشاره مي‌شود.

برای دیدین ادامه مطلب فایل زیر را دانلود کنید :

پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم.d oc

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10