09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

خلاصه گزارش برگزاری هفته ترویج علم- آبان 1392

مشارکت کنندگان:  

1-     وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری

2-    شهرداری تهران- معاونت امور اجتماعی و فرهنگی- اداره کل آموزش های شهر وندی

3-    کمیسیون انجمن های علمی ایران

4-    شرکت برج میلاد تهران

5-    شهرداری منطقه 2 تهران

6-    مدیریت آموزش و پرورش منطقه 5 تهران

7-    کتابخانه عمومی حسینه ارشاد

8-    کمیته بین المللی صلیب سرخ ژنو

9-    سازمان علمی آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متّحد (یونسکو)

10-  شرکت سراج فنّ آموز- پارک فنّ آموز

11-  شورای انجمن های علمی ایران

12- انجمن ایرانی مطالعات زنان

13- انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایران

14- اتحادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان فیزیک ایران

15- جمعیّت توسعه علمی ایران  

برنامه اجرایی:

نامگذاری و برنامه های روز های این هفته علم به قرار زیر بوده اند:

شنبه 4 آبان: برنامه افتتاحیه هفته ترویج علم

این برنامه با حضور سرپرست محترم وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری (جناب آقای دکتر جعفر توفیقی)، مدیر عامل محترم شرکت برج میلاد (جناب آقای مهندس فرزاد هوشیار پارسیان) و مدیران و کارشناسان محترم معاونت علمی و فنّاوری ریاست محترم جمهوری، و تعدادی دیگر از مسئولان علمی و اجرایی کشور برگزار شد. در این برنامه با تقدیر از فیلم آب پریا، با اهدای لوح، از سرکار خانم مرضیه برومند، به پاس خدمات ارزنده هنری- فرهنگی تقدیر بعمل آمد.

نخستین روز هفته ترویج علم به نام “روز علم و رسانه ها” و با پرسش اصلی در نشست تخصصی: جایگاه علم و ترویج علم در رسانه ها کجاست؟ نامگذاری شد.

افتتاح نمایشگاه نماد هایی از ترویج علم در برج میلاد تهران از دیگر برنامه های نخستین روز برگزاری هفته ترویج علم بود. این نمایشگاه توسط سرپرست محترم وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و مدیر عامل محترم شرکت برج میلاد تهران و دیگر اندیشمندان و مسئولان محترم کشوری افتتاح و مورد بازدید قرار گرفت.

در این نمایشگاه، مسؤولان محترم بیست و نه غرفه مستقر در نمایشگاه ( نامبرده به شرح زیر) با ارائه محصولات علمی و فرهنگی خود از ساعت 10 الی 19 هر روز، پذیرای بازدید کنندگان گرامی بودند:

1        موزه علوم و فنّاوری جمهوری اسلامی ایران

2        ستاد توسعه فنّاوری نانو

3        شرکت سراج فن آموز- پارک فنّ آموز

4        شرکت توسعه فنّاوری مهر ویژن

5        گروه پژوهشی نانو پودر های پویا

6         باشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

7        آسمان شب تهران

8        اداره کل آموزش های شهر وندی شهرداری تهران

9        موزه جانور شناسی دانشگاه تهران

10    معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 2

11    کمیته بین المللی صلیب سرخ ژنو

12    اتجادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان فیزیک ایران

13    مؤسسه آموزشی پژوهشی ونداد پویا پارس

14    انجمن مواد جهش زای زیست محیطی ایران

15    کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد

16     شورای کتاب کودک

17    پایگاه اطلاع رسانی آموزش و یادگیری زبان انگلیسی (نمایش فیلم های علمی پارا ویزا)

18    انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران

19    باشگاه فیزیک ایران

20    سازمان علمی آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متّحد (یونسکو)

21    بنیاد ایرانشناسی

22    مجلّه لذّت فیزیک

23    مرکز نوآوری های آموزشی مرآت- دو ماهنامه بین المللی شوق تغییر

24    مؤسسه مادران امروز

25    انجمن فیزیک ایران

26     انجمن جامعه شناسی ایران

27    انجمن روانشناسی ایران

28    انجمن ایرانی مطالعات زنان

29    انجمن ترویج علم ایران

از دیگر برنامه­های علمی این روز، برگزاری نشست تخصصی با عنوان “جایگاه علم و ترویج علم در رسانه­ها کجاست؟” با حضور کارشناسان رسانه­ها و فرهیختگان دانشگاهی و دیگر علاقمندان به این موضوع بود. در این نشست، خانم دکتر اجاق، آقای دکتر رجبی شکیب، آقای یزدان پناه، آقای ترابی، آقای صارمی فر، آقای شمس و آقای صفاریان­پور به بحث و گفتگو پرداختند.

یکشنبه 5 آبان: روز دانشگاه، مراکز علمی و مردم

در این روز امکان بازدید عموم مردم  بویژه دانش آموزان از تعدادی از دانشگاه ها و مراکز علمی فراهم شده بود. بر اساس هماهنگی های انجام شده؛ بازدید هایی از دانشگاه تهران، پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوّی، پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه صنعت نفت، موزه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، موزه علوم و فنّاوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، موزه صنعت برق ایران، نیروگاه رودشور، موزه انرژی، دانشگاه آزاد مراغه انجام شد. در این روز بیش از هزار دانش آموز از آموزش و پرورش منطقه 5 و  تعدادی از مدارس شهرری از مراکز یاد شده بازدید کردند.

دوشنبه 6 آبان: روز صنعت، جامعه و درک عامه از علم

پرسش اصلی این روز:

چگونه درک عامه از علم به توسعه صنعت کمک می کند؟”

جناب آقایان: دکتر وصالی، دکتر عادلخانی، مهندس مهریان، مهندس نقیب، و مهندس اردشیریان؛ پنج سخنران اصلی نشست روز صنعت، جامعه و درک عامه از علم” بودند. این نشست از ساعت 14:30 تا 18 در سالن سعدی مجموعه برج میلاد تهران برگزار شد. در این نشست، سخنرانی های علمی – کاربردی توسط سخنرانان ارائه، سپس، بخش پرسش و پاسخ برگزار شد. در پایان نشست، پرسشی در قالب مسابقه علمی توسط رئیس محترم انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایران- جناب آقای مهندس حسین مهریان مطرح شد. از بین پاسخ­های جمع آوری شده، یک پاسخ که کاملتر از دیگران بود، برنده جایزه اصلی شد و از چهار شرکت کننده دیگر با اهدای “لوح تقدیر” قدردانی شد.

سه شنبه 7 آبان: روز علم و زندگی

برنامه این روز شامل دو محور سلامت و زندگی  و راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و بحران زلزله بود.

نشست سلامت و زندگی  با حضور آقایان دکتر رشیدیان، مهندس غلامی  به نمایندگی از مهندس رفیع، آقای منصوریان و سرکار خانم دکتر احمدنیا در تالار ایوان شمس از ساعت 9 تا 12 برگزار شد.

 در نشست عصر با عنوان راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و بحران زلزله که از ساعت 14:30 الی 18 در تالار ایوان شمس برگزار شد. آقای دکتر مقیمی، آقای دکتر مهرنیا،  آقای مهندس درویش ، آقای دکترزارع و سرکار خانم مهندس فارسی منفرد دیدگاه و تجربیات خود را در این خصوص ارائه کردند.

چهارشنبه 8 آبان: روز تاریخ علم و راهبردهایی برای آموزش علم

نشست علمی این روز از ساعت 14:30 الی 18 در سالن سعدی برج میلاد با حضور جناب آقایان دکتر شیخ رضایی، دکتر گمینی، دکتر میانداری و آقای امینی برگزار شد.

 

پنجشنبه 9 آبان: در آخرین روز برگزاری هفته ترویج علم، در مراسم اختتامیه که با حضور جمع کثیری از مدیران و مسؤولان و اندیشمندان و پژوهشگران ارجمند کشور برگزار شد؛ آقای دکتر براری و آقای دکتر ثبوتی از سخنرانان این نشست بودند. همچنین همسر و تعدادی از شاگردان آقای بهمن بیگی از مهمانان ویژه برنامه اختتامیه بودند.

 انجمن ترویج علم ایران به سنت هر ساله، چهاردهمین دوره اهدای جایزه ترویج علم را برگزار نمود. کمیته داوران جایزه ترویج علم، با توجه به اطلاعات وارده و بررسی و ارزیابی های انجام شده، پنج نفر از مروجّان ترویج علم در پنج شاخه علمی (به شرح نامبرده در زیر) را حائز شرایط دریافت جایزه تشخیص داد:

  1. شاخه نجوم آماتوری و علوم فضا- جناب آقای مهندس احمد دالکی:

آقای مهندس دالکی از چهره ­های ستاره شناسی ایران در حوزه غیر حرفه­ای هستند و توانسته­اند طی چهار دهه از عمر پر برکت خود، خدمات ارزشمندی به پیشرفت علم ستاره شناسی فضا در کشور ارائه نمایند.  ایشان از تعداد کثیری از رصدخانه های جهان بازدید داشته و با توجه به تجربیات متعدّد خود، یکی از ارزنده ترین فعالیت هایشان، ترویج ستاره شناسی بین جوانان است.

  1. شاخه پژوهش در باب جنبه های نظری و تاریخی ترویج علم در ایران – سرکار خانم سیده زهرا اجاق

خانم اجاق با پژوهش، تهیه و تدوین مقالات و ارائه سخنرانی­های علمی، سهم مؤثر و ارزنده­ای در باب جنبه های نظری و تاریخی ترویج علم در ایران ایفا نموده اند. یکی از کارهای پژوهشی ایشان در قالب پایان نامه دوره تحصیلی دکتری، تحت عنوان: نقش مجله های علمی- عمومی در بهبود فهم عامه از علم در ایران معاصر می باشد.

  1. 3.      شاحه رسانه- جناب آقای سیروس برزو

آقای برزو با علاقه­مندی و کوشش های ارزنده در حوزه فضا و تلاش­های مجدّانه در زمینه معرفی دانش فضا در داخل و خارج از کشور و برای تمامی گروه­های سنی، از چهره های شناخته شده­ای هستند که به عنوان یک شخصیّت علاقه مند در حوزه رسانه فعالیت می­کند.

  1. شاخه آموزگاران مناطق محروم (بهمن بیگی)- آقای علی بهمدی

با توجه به فعالیت­های ارزنده انجام شده توسط جناب آقای علی بهمدی – مدیر محترم مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دهجو- شهرستان خوسف- استان خراسان جنوبی در خصوص آموزش و ترویج علم در بین دانش آموزان محروم شهرستان خوسف و عشایر طایفه ایل بهمدی، با هدف کاستن از مشکلات فرهنگی و تشویق دانش آموزان به فعالیت های علمی و ورزشی و پیروی از اخلاق نیک انسانی و اسلامی، و آموزش و ترویج فرهنگ علمی استفاده از رایانه و هوشمند سازی مدارس، برگزاری مسابقات ورزشی بین مدارس دانش آموزان عشایری و کسب رتبه برتر کشوری دانش آموزان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دهجو در رشته های دوی میدانی و طرح و برنامه های دفتر مناطق کمتر توسعه یافته وزارت آموزش و پرورش. به قرار اطلاع، آقای علی بهمدی از خیّران منطقه خوسف بوده و برای ساختن مدارس در منطقه مرزی نهبندان تلاش های ارزنده ای داشته اند.

  1. 5.      بخش نهادها – انجمن طرح سرزمین

انجمن طرح سر­زمین با ارائه کوششهای چشمگیر و متنوع توانسته است گام های خوبی در راستای حفاظت از طبیعت در حال انقراض و تنوع زیستی و نیز ارتقای سطح آگاهی عمومی بر دارد. دیگر از فعالیت­های این انجمن، برگزاری کلاس­های آموزشی و اطلاع رسانی برای گروه های سنی مختلف در نقاط مختلف کشور می باشد.

  1. 6.      حامی هفته ترویج علم در سال 92

برج میلاد با در اختیار قرار دادن فضایی به مساحت بیش از 230 متر مربع در محوطه گالری هنری” و نیز با در اختیار قرار دادن سالن هایی برای برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه و سخنرانی های علمی آموزشی، یکی از حامیان موثر در برگزاری هفته ترویج علم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10