09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

بیانیه انجمن ترویج علم ایران در بزرگداشت دکتر عباس حرّی

دکتر عباس حری استاد پیش­کسوت کتاب­داری و اطلاع ­رسانی دانشكده روان­شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران، بنیان‌گزار دوره‌ی دكتری اين رشته در ایران، رئیس اسبق انجمن ترویج علم ایران و عضو هیات تحریریه نشریه ترویج علم روی در نقاب خاک کشید. انجمن ترویج علم ایران درگذشت این استاد برجسته را به، خانواده محترم ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می­ کند.

درگذشت استاد عباس حری بیش از تأسف، یادآور یک عمر تلاش ایشان برای آموختن، آموزاندن و ترویج علم، به ویژه علم اطلاعات و دانش شناسی، در کشور عزیزمان ایران است.

استاد حری مفهوم اطلاع‌شناسی را با رويكردی نوين مطرح كرد و مدير مسئول نخستین مجله‌ی بین­ المللی اطلاع‌شناسی شد. تألیف بیش از 150 مقاله تخصصی و تألیف و ترجمه­ی 14 جلد كتاب، سردبیری چند مجله‌ی تخصصی و اطلاع رسانی، سرویراستاری دايره المعارف كتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، ترجمه‌ی بیش از 170 مقاله برای دانش‌نامه‌ی جهان اسلام و همكاري در آماده‌سازی فرهنگ‌نامه‌ی كودك و نوجوان، از مهم‌ترین دستاوردهای علمی و فرهنگی ایشان به ­شمار می­ رود.

علاوه بر این، ایشان عهده­ دار مسئولیت­های علمی-فرهنگی بسیاری بوده ­اند، که از جمله آن­ها می­ توان به موارد زیر اشاره کرد: عضویت در كميته واژه گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي از سال 1383، عضو و رئیس هیئت مدیره انجمن ترويج علم ايران از سال 1384 به مدت یک دوره، عضو هیئت تحریریه ­ی نشریه “ترویج علم”، عضو شورای تخصصي گروه كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه تربيت مدرس از سال 1384، عضو كميته تخصصي رشته روانشناسي و علوم تربيتي مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران از سال 1384، عضو كميته تدوين آيين نامه جامع ارتقاء علوم انساني اجتماعي و هنر دانشگاه تهران از سال 1384 و عضو هيئت مميزه نظارت بر فعاليت هاي اعضاي هيئت علمي بنياد دايره المعارف اسلامی و…

استاد حری در طی سال­های خدمت به دریافت نشان­ هایی در قبال شایستگی­ های بارز خود نائل شدند که برخی از این نشان ها عبارتند از: دريافت لوح تقدير به مناسبت انتخاب به عنوان استاد پيش­كسوت از سوي انجمن كتاب­داري و اطلاع رساني ايران و دانشگاه تهران؛ دريافت لوح تقدير به مناسبت انتخاب كتاب «آيين نگارش علمي» به عنوان كتاب برگزيده دانشگاهي از طرف دانشگاه تهران در سال 1380؛ دريافت لوح تقدير و جايزه به مناسبت برنده شدن كتاب “مروري بر اطلاعات و اطلاع رساني” به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در سال 1372.

وي بسيار علاقه­ مند به نظريه پردازي در عرصة اطلاعات و اطلاع ­شناسي بود و به همين دليل از دهه 1360 به بحث درباره نظريه هاي اطلاعات از جمله نظريه رياضي، نظريه معنا شناختي، نظريه سيبرنتيكي و اخيراً نظريه كوانتومي اطلاعات پرداخت و در اين زمينه آثاري نيز عرضه كرده است. به رويكردهاي ديگري نيز، با استفاده از استدلال استعاري، در زمينه اكولوژي اطلاعات، اختلاف پتانسيل اطلاعاتي، و نيز روش اطلاع شناختي پرداخته است. وي در گذشته نيز در نقد عالم سوم پوپر، تحليل نظر ابن خلدون در باب تأليف و جست و جوي مباني تحليل استنادي غرب در علم­ الحديث و علوم اسلامي آثار مکتوبی دارد.

انجمن ترویج علم ایران ضمن ابراز تأسف از درگذشت این استاد بزرگ و عرض تسلیت به خانواده گرامی و شاگردان و دوستداران ایشان و نیز جامعه علمی کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران، تلاش ­های ارزنده ­ی ایشان را ارج  می­ نهد و یاد و خاطره­ ی این عزیز را گرامی می­ دارد.

انجمن ترویج علم ایران

اردیبهشت ماه 1392

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10