فراخوان همایش ترویج علم و اخلاق علم 21 آبان ماه 1394

اهداف

1.هم ­اندیشی در باب نسبت میان ارزش ­ها و سنت­ های جامعه علمی و فعالیت­ های ترویجی؛

2.کنکاش درباره نقش عمومی ­سازی علم در گسترش عقلانیت علمی در جامعه؛

3.هم ­اندیشی در خصوص جایگاه ترویج علم در مسئولیت­ پذیر کردن جامعه علمی در برابر اذهان عمومی؛

4. معرفی نقش رسانه ­ای و ترویجی دانشمندان به عنوان نوعی ارزش اخلاقی؛

5.گفتمان­ سازی در خصوص اخلاقِ ترویج علم؛

6.هم ­اندیشی درباره اخلاق مصرف فناوری و نقش عمومی­ سازی علم و فناوری.

ضرورت

عالمان و دانشمندان در دنیای امروز به وفور در موقعیت­ های تصمیم­ گیری به غایت دشواری قرارمی­ گیرند که قدر مشترک همه آنها پرسش از نتایج ضمنی یا ریسک­ های توسعه یک قابلیت علمی یا فناورانه برای زندگی خوب در آینده بشری است. از سوی دیگر، پرسش ­های اخلاقی منضم به علم و فناوری تنها ذهن تولیدکنندگان علم و فناوری را درگیر نمی ­کند. مصرف­کنندگان نیز در دنیای معاصر به جد درگیر پارادوکس­ های اخلاقی همراه با به ­کارگیری دانش و محصولات دانش­ بنیان هستند. زندگی در روزگار کنونی خواه­ ناخواه بر یک زیرساخت پیچیده علمی و فناورانه تکیه و ابتنا یافته و تقریباً تمام اعمال انسانی حاوی بعدی علمی یا فناورانه است. به همین خاطر مسائل و دغدغه­ های سنتی اخلاقی که همواره در کنار تصمیم و عمل انسانی وجود داشته ­اند در عصر حاضر ابعاد جدیدی می­ یابند و نیازمند بررسی ­ها و هم اندیشی های تازه­ای هستند. همایش ترویج علم و اخلاق علم محملی خواهد بود برای پرسش افکنی و گفتمان­ سازی درباره آن دسته از مسائل مشترک اخلاقی که در منطقه مرزی میان آکادمی و جامعه (تولیدکنندگان و مصرف ­کنندگان دانش) نضج می­ گیرند. نقش عمومی ­سازی علم در گسترش ارزش­ های علمی در جامعه، تأثیر عمومی­ سازی علم بر اخلاقی­ تر شدن خودِ جامعه علمی، اخلاقیات ترویج و جایگاه ترویج علم و فناوری در مصرف اخلاق ­مدارانه محصولات و خدمات علمی و فناورانه موضوع­های بسیار مهمی برای یک جامعه در حال توسعه همچون ایران اسلامی ما هستند. همایش ترویج علم و اخلاق علم با هدف پرداختن عالمانه به این موضوع ­های نو و مهم طراحی و پیشنهاد می ­شود.

محورهای همایش

1. عمومی ­سازی علم، فرهنگ­ سازی و نشر ضمنی ارزش­ های علمی؛

2.دموکراتیزه کردن جامعه علمی؛ ترویج علم به مثابه فرایند مسئولیت­ پذیر کردن جامعه علمی در برابر اذهان عمومی؛

3.جایگاه فعالیت رسانه­ای در منظومه اخلاق حرفه ­ای دانشمندان؛

4.اخلاق مصرف فناوری؛ نقش فعالیت­ های ترویجی؛

5.ترویج علم، جنبش های محیط زیست و فناوری ­های سبز؛

6.اخلاق رسانه و اخلاق علم؛

7.فضیلت ­های اخلاقی مرتبط با ترویج علم.

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا 12 مهر ماه 1394

چکیده مقاله حداقل 150 و حداکثر 250 کلمه و باید شامل ایده اصلی، هدف، سوال، روش و نتیجه باشد.

چکیده مقالاتی که دارای ایده جدیدی در راستای اهداف همایش باشند در اولویت پذیرش قرار می­گیرند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت انجمن ترویج علم ایران مراجعه کنید.

چکیده مقالات را به ایمیل popscience.nrisp@gmail.com  ارسال کنید.

 

تلفن تماس: 88036144 داخلی 206، 210

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.