09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

انجمن ترویج علم ایران درگذشت استاد توران میرهادی را صمیمانه تسلیت عرض می کند.

نام توران میرهادی یادآور یک عمر تلاش در راه آموختن، آموزاندن و ترویج علم است. انجمن ترویج علم ایران درگذشت این بانوی فرهیخته و مروج راستین دانایی، خواندن و علم را به عموم فرهنگ دوستان تسلیت می گوید.
توران میرهادی از شخصیت های بزرگ علمی – فرهنگی کشور بود که در طی عمر گرانبهای خود خدمات ارزنده ای را به جامعه ایران در عرصه های آموزش و پرورش، ادبیات کودک و ترویج علم عرضه کرد.
توران میرهادی در سال 1306 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود . وی از همان ابتدا با عناصر دو فرهنگ ایرانی و آلمانی آشنا شد و پس از طی تحصیلات مقدماتی در ایران و گذراندن دوره هایی در دانشگاه تهران و آشنایی با جبار باغچه بان نهایتاً تصمیمم گرفت به اروپا برود و در زمینه مورد علاقه اش یعنی علوم تربیتی و روانشناسی ادامه تحصیل دهد. توران میرهادی در سال های پس از جنگ جهانی دوم با شرایط دشوار محیطی و آموزشی اروپا کنار آمد و در خلال مشارکت در برنامه های مربوط به بازسازی اروپا و دیدن چهره اروپای پس از جنگ به این موضوع اندیشید که آموزش و پرورش چگونه می تواند در پاسداشت ارزش های انسانی ایفای نقش کند.
پس از این تجارب میرهادی در سال 1330 به ایران بازگشت و با حضور مستمر در سطوح مختلف آموزشی به انتقال دانش و تجربه های خود به محیط فرهنگی ایران پرداخت. میرهادی با پایه گذاری کودکستان و مدرسه فرهاد در دهه 30 آموزش نوین در ایران را پایه گذاشت. در تمام سال های دهه های 40 و 50 مدرسه فرهاد پیشرو ترین دیدگاه های آموزشی را در محیط آموزشی ایران اجرا می کرد.
در سال 1341توران میرهادی به همراه گروهی دیگر از علاقمندان به تعلیم و تربیت و ادبیات کودک، شورای کتاب کودک را تاسیس کرد که از آن تاریخ تاکنون به عنوان نهادی غیردولتی در حوزه ادبیات کودک و ترویج علم و خواندن فعال است و از مهم ترین میراث های فکری توران میرهادی به حساب می آید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تعطیلی مدرسه فرهاد میرهادی طرح نگارش فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را در شورای کتاب پایه ریزی کرد و این نهاد از آن زمان تاکنون با مشارکت بسیاری از دوستداران فرهنگ و هنر مشغول انتشار فرهنگنامه ای بومی برای کودکان و نوجوانان ایرانی است.
توران میرهادی از جمله اعضای مؤسس انجمن ترویج علم ایران و از افراد تاثیرگذار در تداوم فعالیت های این انجمن بوده است.
انجمن ترویج علم ایران این افتخار را داشته است که سومین جایزه ترویج علم خود را در سال 1379 به شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اهدا کند.
درگذشت توران میرهادی گرچه همه ما را درغم از دست دادن انسانی اخلاقی و تأثیرگذار فرو خواهد برد، اما نام او و خدمات ماندگارش هرگز از صفحه خاطرات فرهنگی این سرزمین پاک نخواهد شد.
انجمن ترویج علم ایران
18 آبان 1395

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10